Concentrisch wil zeggen: leerlingen doen steeds een volledig of bijna volledig onderzoek en worden daar steeds beter in. Het alternatief is een opsplitsing in deelvaardigheden die samengevoegd onderzoekcompetentie moeten opleveren. Of dat gelukt is blijkt bijvoorbeeld bij het maken van de profielwerkstukken als leerlingen (dan voor het eerst!) alles zelf moeten doen, van de keuze van een onderwerp tot de presentatie.
Het concentrisch werken vormt in onze visie de ruggengraat van het leerplan als het om leren onderzoeken gaat. Je trekt er een ook voor leerlingen duidelijke lijn mee door je school. Daarnaast worden uiteraard tal van deelvaardigheden geoefend, bij de verschillende vakken. Een verslag leren schrijven bij Nederlands. Een experiment voorbereiden en uitvoeren bij de exacte vakken. Bronnenonderzoek doen bij geschiedenis. Etcetera! Overigens zullen ook tal van docenten van mening zijn dat het niet zinvol is de vaardigheden al te zeer op te splitsen. Het lijkt ook onwerkbaar dat je bijvoorbeeld bij biologie een onderzoeksvraag leert formuleren en bij maatschappijleer een interview leert voorbereiden om dat dan bij aardrijkskunde onderzoekvraag + interview toe te passen op een geografisch vraagstuk ….