Werkstukken, resultaten

Dit zijn de resultaten van 2016-2017.

Je kunt ook de eerder gemaakte werkstukken raadplegen.

In 2015 – 2017 hebben 64 leerlingen aan het HUGS programma deelgenomen. Zij maakten voor hun onderzoek een keuze uit 12 voor hen door het ministerie geformuleerde (en door het Worldschool team uitgewerkte) onderzoeksopdrachten.  

Hier is de literatuurlijst. Klik op de titel van je keuze om het onderzoek te lezen.



Becker, Nienke en Gadiza Hariman (2015). Hoe kan een supermarkt zijn aandeel plastic afval reduceren? Zoetermeer, Alfrink College.

Beijersbergen, Selin en Shirley de Wit (2015). Measuring happiness – How happy is the teenage generation, and what are crucial aspects influencing it? Zoetermeer, Alfrink College.

Berendse, Brendan en Martijn Riemersma (2016). Business as usual is history. Purmerend, Jan van Egmond Lyceum.

Bouwens, Daphne en Jasmijn van der Goot (2015). Cirkelredeneringen en circulaire ekonomie – groen en gezond Nederland. Zoetermeer, Alfrink College.

Bouwens, Jay, Ruben Korenman en Christiaan van der Vlist (2016). Zonder titel. Nieuwegein, Cals College. *

Breemer, Ligaya en Eline Vink (2015). Klimaatscan Zoetermeer – een zicht op de toekomst. Zoetermeer, Alfrink College.

Cornelissen, Laura en Selma Konijn (2017). Hoe gelukkig is men op jouw school? Hoorn. Tabor College.*

Diest, Yumiko van (2015). Het einde van bezit. Hoofddorp, Haarlemmermeer Lyceum.

Ede, Dieke van; Marry  van  Ede, Emma van Baalen en (2017). Het einde van bezit. Een onderzoek naar de verschillen in het onderliggend waardesysteem van verschillende leeftijdsgroepen. Middelharnis. CSG Prins Maurits.

Feldhaus, Marieke en Indy  Mooij (2017). Schetsen van een denkbare circulaire samenleving. Hoorn. Tabor College.*

Hein, Eva en Tom Hink (2016). Op welke manier kan Europa plastic in de oceanen terugdringen? – De sociale schoonmaak. Purmerend, Jan van Egmond Lyceum.

Hu, Lidha, Anna-Marie Seelen en Tessel van Dellen (2016). Een duurzamer Statenkwartier. Den Haag, Haganum.

Ittersum, Corine van  en Gera  Boeve (2017). CO2 in de glastuinbouw. Kampen, Ichthus College.

Jankipersad, Indira en Robin van Dijk (2015). Urban Mining: de stap naar een betere wereld. Zoetermeer, Alfrink College.

Kleiberg, Lieke  en Marieke Gelderblom (2017). Wat zou de Guido de Brés kunnen bijdragen aan de mate waarin haar leerlingen zich gelukkig voelen?  Rotterdam. Guido de Bres.

Kleij, Anne van der en Koen  Pethke (2016). Beschouwingen over een nieuw bruto binnenlands product – En de tekortkomingen van het huidige bruto binnenlands product. Den Haag, Haganum.

Li, Eline en Nienke Boland (2016). De Zonneboom. Jongeren, mobiele telefoons en duurzaamheid. Zoetermeer, Alfrink College.

Maljaars, Anne en Lorinda de  Korte (2016). Over het aanpakken van de oorzaken en gevolgen van de huidige klimaatverandering in de gemeente Veere.  Goes, Calvijn College.

Rijkes, Kai (2016). Duurzaamheid in de bollensector. Den Helder, Lyceum aan Zee.

Rosier, Ronell; Annelie  Groeneveld en Manon  Middelbos (2017). De circulaire gemeente. Middelharnis, CSG Prins Maurits.*

Smits, Benja en Rosalie Verwerda (2016). Circulair Zoetermeer. Zoetermeer, Alfrink College.

Verbruggen, Fiona en Ilse van Wessel (2016). Het klimaatbeleid van de gemeente Den Haag – Draagvlakvergroting onder jongeren. Den Haag, Haganum

Vroegindeweij, Tessa en Steven  Barendregt (2017). Klimaatbeleid en jongeren. Middelharnis, CSG Prins Maurits.

Wiegand, Sven en Lidewij Hoestand (2016). Beter alternatief! Een duurzame wijk in 2030. Zoetermeer, Alfrink College.

* = niet geplaatst

 

 

 

 

 


Worldschool project: HUGS - Het uitvinden van de groene samenleving