Presentaties HUGS -onderzoekprogramma ‘Het Uitvinden van de Groene Samenleving’

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Rijnstraat 8, Den Haag
van 12.30 uur (inloop) tot 16.00 uur
Routebeschrijving: Het ministerie bevindt zich direct naast station Den Haag Centraal. Ga links het station uit (als je met je rug naar de treinen staat) en je loopt direct de Rijnstraat in.

Deelnemers aan het HUGS onderzoekprogramma presenteren de resultaten van hun onderzoek voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De thema’s zijn:

• Het meten van welvaart: Hoe gelukkig is men op jouw school?
  • Schetsen van een denkbare ‘circulaire samenleving’
  • Scenario’s voor energietransitie op alle niveaus
  • Urban Mining
  • Business as usual is history?
  • De circulaire gemeente
  • Voer een klimaatscan voor je eigen gemeente uit

Programma:

Inloop vanaf 12.30 uur
Start: 13.00 uur
Zaal 1: 6 presentaties; zie presentatieschema
Zaal 2: 5 presentaties; zie presentatieschema

14.45 uur tot 15.00 uur: Pauzen en voorbereiden ‘op de zeepkist’

15.00 uur tot 15.45 uur: ‘Op de zeepkist’, twee minuten toespraken en tegenspraken over twee stellingen vanuit alle onderzoeksteams.

15.45 uur: Uitreiking van de certificaten
16.00 uur: einde

De presentaties

Je hebt maximaal 15 minuten voor je presentatie. Het is erg verstandig niet meer dan tien minuten te presenteren, of zelfs iets korter. Er is dan meer tijd voor reacties vanuit het ministerie en vanuit de zaal. Misschien ontstaat een prettige discussie. In elke zaal is een zaalvoorzitter aanwezig. Hij of zij helpt je om het gesprek na je presentatie in goede banen te leiden.

Handig: Bereid voor welke vragen je de toehoorders wilt stellen, of welke stelling je hen wilt voorleggen. Dan komt de interactie makkelijk op gang. En ben jij nog steeds ‘in control’.

De presentaties mogen in het Nederlands of in het Engels worden gehouden.

Heel belangrijk: gok er niet op dat je je presentatie ter plekke kunt downloaden. Of dat je video’s online kunt laten zien. Neem alles mee op een memory stick, laptop, o.i.d.

Presentatietips

In het voormalige YES! project hebben leerlingen onder leiding van een communicatieadviseur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan de voorbereiding van een presentatie gewerkt. Daar kwamen tips uit voort. Ze staan in de Worldschool YES! wiki,

en wel hier: http://www.yeswiki.nl/index.php/Mondeling_presenteren

Bekijk de tips even, ze zijn echt goed.

‘Op de zeepkist’

Na de presentaties komen we bij elkaar voor een ronde ‘op de zeepkist’. Eén persoon uit elk onderzoekteam krijgt twee minuten spreektijd. Kies zelf van tevoren wie uit jouw team op de zeepkist gaat. Er zijn twee negatief geformuleerde stellingen. Kies voor de stelling die bij je eigen onderzoek past.

• Vertel eerst of je het met de stelling eens bent en som alle argumenten op die je naar aanleiding van je onderzoek kunt noemen.
  • Geen daarna
    een advies aan de directie van je eigen school en
    b. aan de beleidsmedewerkers van het Ministerie van I & W.

Je mag de stelling nuanceren! Het gaat erom dat je de mening van je eigen onderzoekteam naar voren brengt.

Heb je onderzoek gedaan naar het meten van welvaart, hoe gelukkig is men op jouw school?
Dan is dit de stelling om mee op de zeepkist te gaan:

Geluk is voor jongeren eerst en vooral verbonden met materiële zaken. Zaken als duurzaamheid en welzijn spelen geen belangrijke rol bij het ervaren van geluk. En daar is niets aan te veranderen. Niet op school. En al helemaal niet door de overheid.

Heb je onderzoek gedaan bij een van de andere thema’s? Dan werk je vanuit deze stelling:

Of het nu gaat om een circulaire samenleving als geheel, of over de circulaire gemeente, of over klimaatverandering en energietransitie – al de onderwerpen die wij hebben onderzocht – jongeren van nu voelen zich daar niet bij betrokken. Op school wordt er niet veel aandacht aan besteed. En ook de overheid laat jongeren links liggen.Â